‘God’ Iver

Like Don't move Unlike
 
3

Justin Vernon, artísticament conegut com a Bon Iver, no vol posar les coses fàcils als que vulguin entrar al seu món. Ha titulat les 10 cançons del nou disc amb xifres (des de la primera del disc “22” a l’última “1000000”), ha construit una bastida instrumental que usa i abusa del vocoder, ha distorsionat un parell de cançons fins tenir la sensació que en algun moment la cinta està en males condicions, ha inventat paraules i, a sobre, ha omplert de  símbols críptics el disseny gràfic del disc. Però res d’això li funcionarà a Bon Iver per allunyar públic. Potser sí que amb “22, A Million” (Jagjaguwar, 2016) evitarà patir l’efecte Adele (passar de ser un músic independent a convertir-se en un compositor d’èxit massiu), però els centenars de seguidors que esgoten les entrades per als seus concerts a mesura que aquests es van anunciant evidencien que “22, A Million” exerceix una estranya i al mateix temps poderosa atracció.

Portada de "22, A Million"

És el primer disc de Bon Iver des d’aquell extraordinari disc homònim que l’any 2011 el va posar al centre de l’atenció discogràfica mundial gràcies a meravelles melòdiques com “Holocene” o “Calgary” però, sobretot, pels dos Grammy que el 2012 va aconseguir al millor disc de música independent i a l’artista revelació. Un excès d’atenció que va desembocar en una crisi d’ansietat, una depressió i amb la voluntat d’apartar-se voluntàriament de l’escena musical durant un temps. I quan semblava que Justin Vernon decidiria matar Bon Iver reapareix amb un nou disc formalment complicat però d’una bellesa commovedora. Amb l’inicial “22 (Over soon)”, Vernon ja deixa clara la seva intenció de dificultar al màxim qualsevol possibilitat de fer de la seva música un èxit comercial, ‘embrutant’ la composició amb repeticions insistents i una segona veu distorsionada. El mateix passa amb la contundent base rítmica de la segona “10 dEAThbREast” o la tercera “715 Creeks”, una composició a capela amb veu passada pel vocoder que acaba revelant, com en les anteriors, l’emotiva capacitat melòdica del seu creador.

El disc arriba a dues de les màximes fites amb “33 God” i la càlida “22 #Strafford APTS”, una de les composicions que acosten més l’oient al record de l’anterior disc.

Per donar forma gràfica al complex univers de “22, A Million” Bon Iver ha recorregut a un artista procedent de Minneapolis i insta·lat a Brooklyn a qui Vernon havia seguit la pista els últims anys. El seu nom és Eric Timothy Carlson que ha creat una ingent quantitat de material per farcir la portada del disc, l’interior, el llibret de cançons, els ‘video lyrics’, el magazine que es lliura gratuitament als compradors del disc físic i, fins i tot, els cartells dels concerts. Carlson ha dedicat la seva obra a investigar i experimentar en diversos terrenys: la fantasia pop, la poesia visual, la tipografia, el grafisme, el muralisme… i tots els seus coneixements els ha aplicat a “22, A Million”. A cada cançó li ha atorgat una simbologia particular. I tenint en compte la ja particular personalitat de Bon Iver i de les cançons compostes per aquesta ocasió, el resultat és un mural de formes críptiques. Com un geroglífic que també permet escoltar d’una manera visual la música del disc.

Il·lustracions per a "22, A Million"

Il·lustració interior del vinil

Símbols de "22, A Million"

Detall del llibret de cançons

Però potser on més es pot apreciar la versatilitat d’aquest creador és en el magazine que, inicialment, només es va distribuir entre els compradors del disc en determinades ciutats del món. L’aparició d’alguns exemplars en pàgines de subhastes a preus desorbitats va obligar la discogràfica a demanar als seguidors de Bon Iver que no es deixessin enganyar i, com a segona mesura, a imprimir uns milers més de magazins per satisfer la demanda a tot el món.

Portada del magazine

Detall del magazine

Detall del magazine

Detall del magazine

Detall del magazine

Detall del magazine

Els dibuixos i il·lustracions per a Bon Iver no deixen de ser com una mena de ‘grans èxits’ de Carlson. A “22, A Million” aquest artista de Brooklyn sintetitza la feina que havia fet fins ara en el terreny de l’experimentació amb les formes, la tipografia o la superposició d’imatges, un suggerent caos visual que atrau tant com l’experimentació sonora de Bon Iver.

Disseny editorial

Dibuix

Obra amb superposició

Dibuix d'Eric Timothy Carlson

Mural

Per cert, el treball d’Eric Timothy Carlson per al disc “22, A Million” és tan ric i dóna tan joc que, fins i tot, s’ha decidit utilitzar per dissenyar cartells de concerts personalitzats com els que ja ha començat a fer per presentar el disc al Canadà i els Estats Units.

bon-iver-san-diego

bon-iver-oakland-ca

bon-iver-los-angeles

bon-iver-works

bon-iver-pioneer-works

bon-iver-brooklyn-ny

bon-iver-port-chester

bon-iver-nova-york

bon-iver-brooklyn

L’any 2017, Bon Iver serà un dels grans atractius del festival Primavera Sound de Barcelona. Caldrà saber si des d’un escenari tan massiu com aquest Bon Iver és capaç de transmetre tots els matisos de “22, A Million”, un disc que exigeix a l’oient la calma i la curiositat necessàries per poder descobrir tots els detalls i matisos de la prodigiosa sensibilitat creativa de Bon ‘God’ Iver.

SaveSave

Leave a Reply

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *