Tots els colors de Kesha

Like Don't move Unlike
 
2

La història de Kesha és d’aquelles que haurien pogut acabar malament… molt malament. Amb només 23 anys aconseguia l’èxit mundial amb un primer disc ple de dance-pop fàcil, desacomplexat i hedonista. Aquell “Animal” (Sony Music, 2010) es pot resumir en dos onomatopeïcs èxits com “Tik tok” o “Blah, blah, blah”, vendes milionàries, i unes expectatives per a un segon disc “Warrior” (Sony Music, 2012) que va saber mantenir l’atenció pública. Hi van ajudar un altre èxit massiu (“Die young”) i dues col·laboracions sorprenents per a una incipient estrella del pop: Iggy Pop i Wayne Coyne de The Flaming Lips. I quan Kesha apuntava més alt va arribar el desastre personal en forma de batalla judicial amb el seu productor i mentor. La cantant va denunciar Dr. Luke per abusos sexuals, físics i verbals. Una escabrosa història en la que la justícia s’ha decantat, de moment, a favor del productor. El desastre semblava inminent pel cop moral (depressió inclosa) i l’exigència de continuar contractualment vinculada al denunciat. Però primer Taylor Swift, que li va donar 250.000 dòlars per afrontar la batalla judicial que encara continua, i després la composició van ajudar Kesha a sortir del pou amb un disc catàrtic, terapèutic i inspirador titulat “Rainbow” (Sony Music, 2017).

“Rainbows” és un disc ple de referències personals i la primera cançó ho deixa ben clar: “No deixis que els bastards et deprimeixin/No deixis que els gilipolles t’aclaparin/No deixis que les noies dolentes s’enduguin la corona/No deixis que els idiotes et fotin/No deixis que els bastards t’enfonsin”. Repeteix temàtica a l’emotiva “Praying”:

El pop més transcendent i el menys transcendent també té espai a “Rainbow” com en la poderosa “Woman”…

… la lleugera “Hymn”, o el dance-pop de llistes d’èxit com “Finding you” o “Learn to let you go”.

El rock que va començar a treure el cap l’anterior disc torna a aparèixer en aquest “Rainbow” gràcies a la col·laboració dels Eagles of Death Metal en els temes “Boogie feet” i l’enèrgica “Let ‘em talk”.

Però una de les grans aportacions del nou disc és el country en tots els seus colors. Des del country pop lleuger de “Boots” que es fa gran a la tornada; al més country rock més clàssic de “Old flames”, col·laborant amb Dolly Parton; i acabant per l’emotiu bluegrass que tanca el disc, “Spaceship”:

“Spaceship” és, precisament, la cançó que serveix d’inspiració per a la portada del disc. Un tema en el que Kesha relata una experiència “real” sobre l’avistament de diverses naus espacials durant una visita al monument de Joshua Tree. Una vivència que, matisa, va tenir estant totalment sòbria.

El dissenyador Robert Beatty es va agafar a aquesta experiència per dibuixar una portada protagonitzada per una sèrie d’OVNIS d’aparença neumàtica i una Kesha despullada, observada per un gran ull amb iris de gat (referència a Dr. Luke?), enmig d’un mar encrespat i mirant un lluminós horitzó. És a dir, com una psicodèlica venus vigilada de prop però disposada a continuar endavant. El responsable d’aquesta suggerent portada és un dels artistes de moda del moment. La seva obra la reconeixereu en portades per a Tame Impala, The Flaming Lips, Real Estate, Ariel Pink o Mister Heavenly.

Si voleu aprofundir en el treball d’aquest artista visual teniu dues vies: el seu web (on també podeu veure algunes de les il·lustracions que ha fet per al diari The New York Times), o bé en aquest reportatge que li va fer Pitchfork:

La psicodèlia de Beatty ha donat forma visual a un disc molt personal amb el que Kesha es vol reivindicar com una compositora, que encara té coses interessants a dir, però també com a inspiradora perquè com diu a la cançó que titula el disc: “Estava acostumada a viure en la foscor, però ara puc veure els colors per tot arreu”. I encara ho podríem rematar amb una frase de “Praying”: “El millor encara ha d’arribar”.

FITXA

Disc: “Rainbow” – Kesha (2017)
Discogràfica: Sony Music
Portada i disseny: Robert Beatty

Leave a Reply

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *