Impulsos i energies

Like Don't move Unlike
 
3

Raül Fernandez Refree és un músic que fa temps va deixar la cançó per abraçar l’art, la part més emotiva de l’art. Una ment curiosa i atrevida que l’ha dut per terrenys molt diferents: del hardcore al pop experimental, de la cançó d’autor al flamenc. L’última aturada de la seva peculiar carrera l’hauríem d’enquadrar en el terreny de l’experimentació perquè Refree acaba d’editar amb El Segell del Primavera el disc “Jai Alai Vol. 01”, un disc allunyat de tota comercialitat però impregnat d’una força magnètica, a mig camí entre la improvisació i l’experimentació, un treball fet d’impulsos acústics i elèctrics que està més aprop d’una galeria d’art que d’una botiga de discos.

“Jai Alai Vol.01” no és un disc, és una exhibició de talent a través de vuit composicions instrumentals tocades amb tres guitarres diferents: espanyola, acústica i elèctrica; Ramírez, Gibson LG0 i Fender Telecaster. Precisament és amb el nom de la guitarra que fa servir en cada ocasió i, el que entenem, és la data de la seva composició el que li serveix a Refree per titular cada composició. Perquè l’important no són els títols de les cançons sinó el que transmeten quan un les escolta: des de la melancòlica tristesa de “Ramírez 19022017a”, a la ràbia gairebé grunge de “LG028022017”.

I de les hipnòtiques reverbs de “Telecaster 01032017a” o “Telecaster 01032017c” al regust flamenc elèctric de “Telecaster 01032017b” “Jai Alai Vol.01” esdevé un catàleg d’impulsos, d’intensitats i d’energies.

LA TRANSFERÈNCIA D’ENÈRGIA D’ANA MONTIEL

He de confessar que l’impuls que em va dur a escoltar aquest disc va ser l’atraccció per la seva portada. Un disseny de Folch Studio a partir d’una obra d’ Ana Montiel, pintora, il·lustradora, artista visual i dissenyadora de La Rioja.

L’obra utilitzada per a la portada és una pintura de 2016 titulada “Energy Transfer”. Tres colors per a les tres guitarres del disc i formes en difícil equilibri, com les composicions de Refree. Montiel explica de la seva obra: “Percebo l’harmonia o l’equilibri com a estats de la constància. Mai de manera fixa, sempre com a part d’una coreografia d’elements, sense traces de rigidesa o de coses afegides. Sempre depèn de l’ull que ho mira. El significat d’equilibri pot canviar molt d’una persona a una altra”. De la mateixa col·lecció d’on surt l’obra que il·lustra la portada del disc de Refree en són aquestes altres pintures:

Nascuda a Logroño el 1981 Ana Montiel es trasllada a Barcelona amb 18 anys per a estudiar Belles Arts. Després d’11 anys a la capital catalana (on arriba a treballar de directora d’art en una agència publicitària) es trasllada a viure a Londres, on s’hi està 5 anys, i finalment s’instal·la a Tepoztlán (Mèxic). Des d’aquesta base d’operacions, Montiel ha treballat per a mitjans com el New York Times i ha exposat als Estats Units, França o el Japó.

L’experimentació i la intuïció formen part de l’aprenentatge i del bagatge vital d’aquesta pintora que va començar creant papers pintats, i dissenys d’estampats per a marques de moda i ha acabat investigant sobre el mantra visual i, en les seves creacions mes recents, sobre el color.

Per cert, abans de protagonitzar la portada de l’últim disc de Refree Ana Montiel ja havia tingut un parell d’incursions destacades en el món de la música. Una és la portada per al disc de Cineplexx i l’altra és la direcció artística per a un videoclip de John Legend.

Ana Montiel és l’altre gran descobriment de “Jai Alai Vol.01”, un talent d’enorme imaginació que és imprescindible seguir de molt aprop. De fet, podeu començar per seguir-la a Instagram on Montiel hi ha muntat un autèntic festival visual.

FITXA

Disc: “Jai Alai Vol.01” – Refree (2017)
Discogràfica: El Segell del Primavera
Portada i disseny: Ana Montiel

SaveSave

SaveSave

SaveSaveSaveSave

SaveSave

Leave a Reply

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *