Damien Jurado a escala monumental

Like Don't move Unlike
 
1

Pot passar que l’excès d’elogi acabi sonant a paròdia, però la moderació a l’hora de parlar de “The Horizon Just Laughed” (Secretly Canadian, 2018) no fa justícia a la quantitat d’emocions que és capaç de generar i remoure Damien Jurado amb el seu nou disc. Que aquest treball és un dels millors de l’any un se n’adona amb les dues primeres cançons. Una vegada arribes a l’onzena i última tens la certesa que estàs davant d’una referència imprescindible, d’un clàssic amb el que, a més, Jurado fa un enorme pas endavant a nivell musical.

Alguns hi escolten ressons de Nick Drake però també és inevitable trobar-hi ressons de Nina Simone en temes com “Dear Thomas Wolfe”, “Percy Faith”, “Florence-Jean” o “Random Fearless”, composicions amb les quals Damien Jurado demostra que la seva veu trista i melancònica, en les cançons pop-folk, també és capaç de projectar calidesa i sensualitat quan abraça el soul. L’evocadora imatge de la portada, amb una escala de formigó separada del seu entorn natural, és la perfecta metàfora d’un Damien Jurado fora de la seva zona de confort jugant amb el Soul i el Folk.

BELLESA DESCONTEXTUALITZADA

El britànic Marcus Whitmore és l’autor de la portada de “The Horizon Just Laughed” en que aquest artista ha abocat una de les seves grans obsessions: les escales. En conversa amb La Música Per La Vista, Whitmore ha explicat: “Per a mi són una metàfora d’emocions i sentiments diversos, com ara el sentit d’avançar, d’anar cap amunt o potser de baixar; són símbol de progrés però també de potencial fracàs; avançant potser cap a la mort o cap a un sentiment d’assoliment o d’èxtasi”. La primera referència que trobem amb les escales del disc de Jurado es remunta a l’any 2016  i a unes fotografies de l’exterior del Leeds College of Building. Imatges sobre les que va començar a treballar poc després.

Collage amb escala

 

Collage amb escales 2016

 

Variació original sobre les escales del Leeds College

 

Obra original de Whitmore, del gener de 2017

Segons Whitmore, “les escales de l’àlbum de Damien Jurado deriven d’una única escala de dos nivells agafada des d’angles diferents, retallada i enganxada amb trossos de sobre o de paper de colors”.

L’objectiu de descontextualitzar objecte no és altre que “l’espectador hagi de posar a prova la seva pròpia interpretació d’una imatge”. Amb tot, el seu principal objectiu sempre és “intentar crear una imatge visualment senzilla però potent, còmoda i dinàmica alhora”.

El collage és la tècnica en la qual s’ha especialitzat Marcus Whitmore els últims 10 anys, temps durant el qual ha evolucionat d’un estil més viu i amb més mitjans cap al minimalisme. “M’agrada repetir i reutilitzar les mateixes imatges, moltes fotocòpies en blanc i negre, en diferents formes”. Sobre el per què de l’obsessió pel formigó, el metall i l’arquitectura racionalista en general, Whitmore afegeix: “M’encanta l’aspecte de l’arquitectura brutalista i el pensament social que hi ha darrere. Sovint, els edificis són mal entesos i el meu treball vol ressaltar la seva senzilla bellesa i la seva naturalesa tàctil”.

Collage de Marcus Whitmore

 

Creació de Whitmore

Mentre Marcus Whitmore transforma escales de formigó en evocadores escultures, Damien Jurado crea 11 monuments sonors en aquest “The Horizon Just Laughed” amb voluntat de clàssic imprescindible.

FITXA

Disc: “The Horizon Just Laughed”
Autor: Damien Jurado
Any: 2018
Discogràfica: Secretly Canadian/Everlasting Records
Portada: Marcus Whitmore

Leave a Reply

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *