Les fantasies artístiques de Kanye West

Like Don't move Unlike
 
1

Kanye West i Kid Cudi han començat a Los Angeles la gira de presentació del disc “Kids See Ghosts” (Universal Music, 2018). És l’excusa perfecta per parlar de la portada d’aquest treball que West ha encarregat una llegenda de l’art pop com Takashi Murakami. Música negra i pop art japonés… la barreja pot semblar estranya però funciona i no és la primera vegada. Ja fa més d’una dècada que West es va apropar per primera vegada al treball de Murakami. El raper estava interessat a conéixer qui hi havia darrere de l’escultura titulada “Hiropon” i va convidar Murakami al seu estudi. Tres mesos després Kanye West encarregava a l’artista japonès la portada i totes les il·lustracions del disc “Graduation” (Universal Music, 2007), una exhibició de pop art amb un icònic òs com a alter ego de West i que s’inspirava/reinterpretava en l’òs que ja apareixia al disc inmediatament anterior, “Late Registration”.

10 anys després, aquell mateix fantasma que apareixia a l’interior del disc reapareix a la portada de “Kids See Ghosts”, en què Takashi Murakami fa una reinterpretació d’una obra anterior titulada “Manji Fuji” (2001).

A “Kids See Ghosts”, Murakami converteix una aquarel·la tradicional japonesa en una escena psicodèlica que combina matisos de taronja i rosa fusionats amb blaus i morats sobre la qual un fantasma cavalcat per una figura humana persegueix la doble figura de la pintura original. Una obra clarament menys pop que la ralitzada per al disc “Graduation” però que comntè alguns dels elements clau de l’estil de Murakami, un artista que ha fet del concepte ‘Superflat’ el seu signe d’identitat: art postmodern influit per l’estil del còmic manga i anime.

Murakami no és l’únic que s’ha beneficiat de la sensibilitat artística i la popularitat de Kanye West. Gràcies al disc “My Beautiful Dark Twisted Fantasy” (Universal Music, 2010), vam descobrir l’art de George Condo, artista visual contemporani nord-americà que treballa en diferents disciplines com la pintura, el dibuix o l’escultura i que ha desenvolupat un estil basat en el realisme artificial i amb el qual és capaç de barrejar la cultura pop amb el surrealisme i l’art grotesc. Condo va dibuixar fins a cinc portades per al disc de West.

I aquest 2018 Kanye West ens ha descobert dos artistes més, el nord-americà Kerry James Marshall (Alabama, 1955) i el britànic Shadi Al-Atallah (Aràbia Saudita, 1995), gràcies a la portada del senzill “I love it”. West va demanar Al-Atallah una portada cromàticament inspirada en una obra de Marshall. El resultat final és d’una semblança cromàtica però també estilística molt evident.

Un japonès, un àrab, un nord-americà… sembla un acudit però el bon gust de Kanye West traspassa l’àmbit estríctament musical per abraçar i projectar l’art més enllà dels seus discos i gires. I la seva galeria es fa cada dia més gran.

Leave a Reply

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *