Meravellós déjà vu

Like Don't move Unlike
 
3

El segon disc de Whitney, “Forever Turned Around” (2019, Secretly Canadian) comença on va acabar el primer, “Light Upon the Lake” (2016, Secretly Canadian). Si amb les seves primeres 10 cançons el duet de Chicago va aconseguir emocionar amb altíssimes dosis de malenconia, el nou treball dobla l’aposta amb 10 noves composicions igual de sensibles, delicades i emocionals. Malgrat que en un primer moment les noves cançons deixen un pòsit de déjà vu, de melodies escoltades i de detalls clarament reconeixibles en el primer treball, “Forever Turned Around” acaba creixent a cada escolta fins a manifestar la seva personalitat. La cançó que obre el disc, “Giving up”, és el més clar exemple de l’esperit que respira el segon disc de Whitney. Una melodia senzilla que a mesura que avança es fa més gran, arrela i es queda clavada molt endins.

“Before I know”, “Song for Ty”, “My life alone” o “Day & night” repeteixen sense sortir-se del guió la fòrmula de l’èxit de les primeres cançons del grup: harmonies de veu d’una alegria continguda, línies de guitarra que recorden als primers discos de Van Morrison o arranjaments de trompeta que et transporten al Soul melòdic dels 60. El disc es tanca amb la cançó que dona títol al disc: una meravellosa melodia que en els primers compassos recorda, a ritme més lent, l’extraordinària “Nick of time” de Bonnie Raitt.

Un gir inesperat

La portada de “Forever Turned Around” és obra de Sofia Macht, una pintora de 28 i amiga de Whitney que va rebre l’encàrrec per sorpresa.

“Max Kakacek i Julien Ehrlich es van centrar en la música sense pensar en l’aspecte visual del disc. A mesura que avançava el procés de gravació anaven rebutjant cadascuna de les propostes que els feia la discogràfica fins que em van preguntar si tenia temps per provar alguna cosa”.

En conversa amb La Música Per La Vista, Macht explica que fin alment va trobar la inspiració en una fotografia que Max i Julien s’havien fet sota un arbre ple de molsa espanyola. “L’exhuberància i la melanconia que desprenia aquella imatge” van ser la clau per intentar captar l’esperit del disc.

“Vaig tenir pocs dies per acabar el treball. En un principi vaig pintar un text al centre, però el grup ho va rebutjar per tal t’aconseguir un entorn més misteriós. Així que vaig pintar sobre el text un cel de capvespre”. Però quan l’obra semblava acabada, que ho estava, encara es va produir un gir inesperat: Whitney va decidir capgirar el quadre.

Obra original de Sofia Macht

“Per a mi la pintura expressa una mena d’alienació que també sento en moltes de les seves cançons. Max i Julien no van voler cap figura en el paisatge, i va ser una bona decisió perquè permet que l’espectador estigui sol mirant i submergint-se en l’entorn del quadre. Crec que també per això Max i Julien van tenir cura de no utilitzar cap pronom específic i de gènere en les lletres de les cançons. L’objectiu és que qualsevol pugui trobar-se a si mateix i a la seva pròpia història dins de cada cançó”.

La portada per al disc de Whitney, la primera incursió de Macht en el disseny discogràfic, també suposa un gir en l’estil d’aquesta pintora establerta a Chicago des de fa cinc anys i que, fins el moment, havia destacat per una obra amb influència del surrealisme i dels retaules religiosos. “En la meva obra em preocupa la narrativa i la textura. Començo construint un entorn emocional amb capes de pintura i teixit i, a continuació, situo figures, animals i estructures dins d’ell per crear una escena. Utilitzo com a inspiració episodis de la meva pròpia vida, de la literatura, el cinema i la història de l’art. Crec que la meva obra té qualitats surrealistes. Vull mostrar diverses coses que passen al mateix temps, diferents punts de vista, i per això la meva pintura s’acaba apropant a aquest estil”. I entre les seves pintores de referència esmenta el nom de Gertrude Abercrombie.

‘Geryon’s Wings’
‘To Be Sport for Our Neighbors’
Sense Títol
‘A Fugitive to Dull to Flee’

És possible que el treball per a Whitney al disc “Forever Turned Around” hagi acabat suposant un gir en l’incipient carrera de Macht. A l’espera de saber com continua sempre ens queda contemplar la portada d’aquest àlbum de bellesa atemporal, un d’aquells discos que un acaba desitjant que l’acompanyi sempre.

FITXA

Disc: “Forever Turned Around”
Autor: Whitney
Any: 2019
Discogràfica: Secretly Canadian
Portada: Sofia Macht

Leave a Reply

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *