Equilibrisme emocional

Like Don't move Unlike
 
1

L’any 2019 acaba amb el que segurament és un dels millors discos de l’any i, potser, de la dècada ara que tothom aprofita per fer balanç dels primers 10 anys del segle XXI. FKA Twigs, que fa cinc anys va debutar discogràficament amb un disc de referència en el terreny de l’electrònica contemporània com “LP1”, ara torna, destaca i sorprén amb un treball que li passa la mà per la cara al primer tant a nivell conceptual com compositiu i emotiu. Perquè a la sofisticació del primer disc ara FKA Twigs li ha afegit molta ànima i grans dosis d’emoció en melodies que calen i queden a la memòria des de la primnera escolta. Des d’aquesta mena d’oració amb què comença el disc “Thousand eyes” (que pot semblar una introducció de tràmit però que acaba creixent i prenent entitat amb un joc de veus meravellós); passant per l’estranya al principi i delicada després “Home with you”; “Sad day” (que recorda molt a la Björk d'”Homogenic”); la producció que entra en els terreny de la música urbana de “Holy terrain”; l’extraordinari i delicat himne en què es converteix “Mary Magdalene”; la transmutació en la Beth Gibbons de Portishead a “Fallen angel”; i l’emocionant part final amb “Mirrored heart”, “Daybed” i “Cellophane”. Sí… les nou cançons del disc són nou cançons per emmarcar.

La (de)construcció de la vulnerabilitat

“Magdalene” és la sentida crònica d’una crisi emocional que va provocar en FKA Twigs una sèrie de conseqüències també físiques. L’encarregat de traslladar aquesta vulnerabilitat a la portada és Matthew Stone, artista britànic que ha convertit la deconstrucció del cos humà en tot un art. Les imatges creades especialment per a FKA Twigs fascinen i inquieten a parts iguals en la seva particular recreació digital de l’art més clàssic.

Portada del disc “Magdalene”
Obra de Matthew Stone per a FKA Twigs
Pintura de Matthew Stone per a la carpeta interior del disc

Un dels principals trets visuals de Stone, classicisme i utilització de colors vius a banda, són aquests buits amb què construeix/deconstrueix les seves obres. Absències que recorden les escultures gregues o romanes amputades pel pas del temps i que ara dóna a les obres del pintor britànic un matís de gran personalitat. Una signatura que Matthew Stone fa temps que va deixant a les seves obres.

“Noble intentions” (2015)
“Don’t leave me” (2016)
“Healing with wounds” (2016)
“I construct by way of authenticity” (2016)

La relació de Matthew Stone amb FKA Twigs es remunta a l’any 2012 quan després de trobar-se per primera vegada en un club la cantant li demana comenta que vol fer un vídeo. El resultat va ser “Everything is possible”, un manifest visual amb el qual Stone exposa i reivindica l’optimisme com a rebel·lió cultural. Es tracta d’un petit vídeo amb música del mateix Stone i amb la participació d’una trentena de ballarins, entre els quals FKA Twigs o, senzillament, Twigs tal com apareix en els títols de crèdit.

I l’any 2015 van tornar a repetir col·laboració per a l’EP “M3LL155X, previ al llançament del primer disc de Twigs, i en el qual el pintor aquesta vegada en funcions de fotògraf va el·laborar una sèrie d’imatges amb les quals jugava amb la percepció visual.

Portada per a l’EP “M3LL155X”
Treball de Matthew Stone per a l’EP “M3LL155X”

També és evident que en tota la seva obra amb FKA Twigs, Stone ha seguit explorant una de les seves obsessions com a artista: la creació d’estats emocionals partint del cos humà i la fisicalitat com a inspiració. El disc “Magdalene” també funciona en aquest mateix sentit: un equilibri de fortalesa i d’emotivitat que FKA Twigs treballa com la fascinant coreografia en barra americana al videoclip de “Cellophane”.

FITXA

Disc: “Magdalene”
Autor: FKA Twigs
Any: 2019
Discogràfica: Young Turks
Portada: Matthew Stone

Leave a Reply

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *