Monumental Stanley Donwood

Like Don't move Unlike
 
3

El britànic Stanley Donwood i Radiohead tornen a col·laborar en una mostra virtual i interactiva a través del portal d’Epic Games. El desenvolupador de videojocs darrere del fenomen mundial ‘Fortnite’ també acull ara, i de manera gratuïta, ‘Kid A Mnesia Exhibition’ una exposició al voltant del treball gràfic que Donwood va preparar per als discos ‘Kid A’ i ‘Amnesiac’, dels quals es compleix 21 i 20 anys de la seva publicació.

Amb motiu d’aquest aniversari, Radiohead volien preparar una exhibició amb les obres físiques, però la pandèmia de coronavirus va obligar a alterar els plans. L’alternativa virtualment monumental permet ara poder gaudir a seguidors de Radiohead i de Stanley Donwood de tot el món del riquíssim imaginari creat al voltant dels dos discos.

L’entrada del visitant per un bosc desangelat, en blanc i negre, i acompanyat de les notes de la cançó “Everything in its right place”, és només l’inici d’un recorregut fascinant i monumental. “No és un joc, prent-te el teu temps”, és l’advertiment que troba l’espectador a l’inici del recorregut.

Una mostra per observar tots els racons. Per fixar-se en les parets plenes de gravats com si fossin jeroglífics, en les paraules que apareixen gravades a foc formant un camí, en el túnel subterrani que desemboca en un bosc d’arrels, en la sala de pantalles que emeten animacions de les il·lustracions de Donwood…

Durant el recorregut també és recomanable badar com ho fan les figures que vas trobant al pas, les esquemàtiques figures humanoides o els minotaures tristos que es lamenten i que va protagonitzar la portada del disc ‘Amnesiac’.

Portada del disc “Amnesiac” (2001)

Paral·lelament a la mostra virtual, Radiohead també ha editat un llibre de 360 pàgines i més de 300 il·lustracions creades per a ‘Kid A’ i ‘Amnesiac’. Un llibre on Thom Yorke i Stanley Donwood expliquen les seves obsessions de l’època: minotaures, genocidi, mapes, globalització, monstres, volcans, llamps, helicòpters, Hiroshima, carreteres… 

Paisatges escarpats, inaccessibles, amenaçadors… espais enormes d’enorme poder imaginats per Stanley Donwood i que també centren la ‘Kid A Mnesia Exhibition’.

“Trader center”
“Hole”
“Hotels and a swimming pool”

Stanley Donwood, una immersió visual en Radiohead

Stanley Donwood i Thom Yorke es coneixen des que tots dos estudiaven art a la Universitat d’Exeter i des de 1995 que Donwood s’encarrega de la part visual dels treballs de Radiohead. Seves són totes les portades des del segon disc del grup, ‘The Bends’ (1995), en què Donwood va fer servir un maniquí de reanimació d’un hospital per expressar l’angoixa que transmetiens algunes de les cançons del disc.

Portada de “The Bends” (1994)

Des del primer moment, Stanley Donwood conviu amb la composició i gravació dels discos de Radiohead per a tenir la idea més aproximada de l’estat d’ànim del grup. “Transport, motorways and tramlines”, les primeres paraules de la cançó del disc “Let down”, inspiren la portada del disc que canviaria la història del grup, ‘OK Computer’ (1997). Una cançó en què Thom Yorke parla de la decepció dels sentiments, de la música i de l’art per satisfer les nostres necessitats emocionals. Stanley Donwood va intentar traslladar aquest idea a la part visula del disc treballant des d’una premissa: no fer servir la tecla ‘desfer’ de l’ordinador. El resultat és una sèrie d’imatges superposades i fragmentades de coses quotidianes o irrellevants a les que no donem importància. En paraules de Donwood, el treball visual de ‘OK Computer’ és “la impressió visual d’un llenguatge fantasma, les relíquies d’un desastre”.

Portada del disc “OK Computer” (1997)

‘Kid A’ i ‘Amnesiac’ serien els següents treballs de Donwood per a Radiohead. En el primer, a banda de les il·lustracions del llibret oficial, l’artista londinenc també va crear l’art d’un llibret que es va distribuir en els CD de les primeres còpies del disc i que quedava ocult. Algunes d’aquestes imatges també apareixen a la ‘Kid A Mnesia Exhibition’. Per a ‘Amnesiac’, Donwood va voler comparar Londres amb un laberint de la mitologia grega. Al disc apareix una de les criatures que ha passat a formar part de la iconografia del grup: un minotaure trist. Una figura tràgica que també volia representar el laberint en què Thom Yorke s’havia perdut.

Il·lustració del llibret amagat de “Kid A”
Detall del llibret amagat de “Kid A”
Il·lustració per al llibret del disc “Amnesiac” (2001)

El color va tornar amb ‘Hail To The Thief‘ (2003), però no des del punt de vist alegre sinó també angoixat. Stanley Donwood va visitar Radiohead a Hollywood, on el grup enregistrava el disc. La portada és un mapa del que Donwood anava veient des del cotxe, amb paraules i frases que llegia de les tanques publicitàries de la carretera de Los Angeles. Els colors extremadament brillants són una representació de la indústria que ens envolta i ens dominan el dia a dia.

Portada del disc “Hail To The Thief” (2003)

La fase acolorida/tòxica continuaria el 2007 amb ‘In Rainbows’, un disc que va suposar un desafiament a la indústria discogràfica. Stanley Donwood va experimentar posant impressions fotogràfiques en banys àcids. El resultat recorda les imatges que recreen acolorides nebuloses espacials.

Imatge de fons de la portada del disc “In Rainbows” (2007)

El Donwood més tenebrós va sortir a la llum amb ‘The King Of Limbs’ (2011). Una vegada més, la música que Radiohead estava treballant va influir en en un treball visual dominat per la percepció d’enormes catedrals d’arbres, i de criatures amenaçadores.

Portada del vinil de “The King Of Limbs” (2011)
Contraportada del vinil de “The King Of Limbs” (2011)

Per a l’últim disc publicat per Radiohead, “A Moon Shaped Pool” (2016), Stanley Donwood va experimentar com ho va fer a ‘In Rainbows’. Donwood, que visitar el grup a França, va deixar les seves obres a l’aire lliure permetent que els elements intervinguessin també en la pintura. El resultat va ser, com diu el títol del disc, una portada i un treball visual d’aspecte lunar i inhòspit.

Portada del disc “A Moon Shaped Pool” (2016)
Il·lustració interior per a “A Moon Shaped Pool”

Els vuit discos de Radiohead en què Stanley Donwood ha deixat la seva empremta visual és l’exemple de com la interacció entre músics i artistes visuals pot servir per a crear obres d’una identitat única i irrepetible.

FITXA

Exposició: “Kid A Mnesia Exhibition”
Artista: Radiohead
Il·lustrador: Stanley Donwood
Espai: Epic Games