Sentir colors, veure sons

Like Don't move Unlike
 
4

La portada del disc “Reset” (Domino, 2022) potser sigui una de les més boniques de l’any. El dissenyador gràfic i també músic Marco Papiro ha sintetitzat en quatre panells de colors vibrants el viatge a la psicodèlia alegre i vital imaginada per Noah Lennox (Panda Bear) i Peter Kember (Sonic Boom). Un so, potser, menys sofisticat i modern que el que suggereix el disseny de Papiro, però igualment extasiant. Deixeu-vos emportar per les píndoles sonores i de colors de “Reset”.

Cada paraula i cada títol tenen una combinació única de moviment i simetries. Busco regles que funcionen però les substitueixo i n’altero l’ordre per tornar-les emocionants i imprevisibles.

Marco Papiro, dissenyador gràfic del disc “Reset”

Com a espectador, és fàcil deixar-se emocionar per l’esclat de color i la capacitat de síntesi de Marco Papiro. El dissenyador italo-suís ha explicat a La Música Per La Vista que, curiosament, sempre arrenca els projectes pensant en blanc i negre. “Els primers esbossos són sempre en blanc i negre, la gènesi solen ser les lletres que s’han d’utilitzar. Cada paraula i cada títol tenen una combinació única de moviment i simetries. Esbrino un conjunt de regles que funcionen. I quan començo a substituir o alterar l’ordre, les coses es tornen emocionants i imprevisibles. Quan començo mai sé com acabarà el meu treball, per a mi això és part de la diversió. Tot és molt bàsic, però encara em sorprèn la multitud de possibilitats, fins i tot després de tots aquests anys”. Papiro juga en aquesta portada amb les formes i els volums del que s’intueix és una sèrie de lletres sintetitzades en un grup de cinc panells que se superposen.

Sabent que al Peter Kember i al Noah Lennox els agraden les imatges acolorides, vaig optar per fer servir una paleta de colors lluminosa i que funcioni bé en la impressió.

Marco Papiro, dissenyador gràfic del disc “Reset”

Marco Papiro lamenta que el format de la impressió s’estigui perdent en el món del disseny gràfic ara que tot es crea pensant més en una pantalla. “Sempre ha estat un repte endevinar com es veuran els colors en un paper determinat. Avui en dia sol ser impossible treballar a prop d’una impressora supervisant el procés d’impressió real. I, de vegades, la primera tirada és decebedora. En aquest cas, vam poder fer una prova humida (amb la qual s’imprimeixen els quatre colors de procés utilitzats en un treball per permetre veure amb un 90% de fiabilitat els colors exactes del treball final), així que almenys vam tenir una vista prèvia fiable”.

Sento certs sons quan miro les formes, de manera que una imatge comença a “sonar” quan m’agrada.

Marco Papiro, dissenyador gràfic

El dissenyador gràfic del disc “Reset” de Panda Bear & Sonic Boom qualifica de repte el treball tipogràfic perquè, assegura, el seu enfocament és pictòric. Amb tot, Marco Papiro compta amb l’ajuda d’una curiosa inspiració: “El que m’ajuda és la sinestèsia: sento certs sons quan miro formes, de manera que una imatge comença a “sonar” quan m’agrada. També veig colors per a cada dia de la setmana, però aquesta és una història diferent”. I el cert és que Marco Papiro ha treballat d’aquesta manera sinestèsica, identificant sons i formes en treballs anteriors per a Sonic Boom, Panda Bear o per a ell mateix, que son un espectacle visual.

Portada per al disc “Rev” (2010)
Portada per a Spacemen 3 i Sun Araw (2012)
Portada per a “Mr. Noah” de Panda Bear (2014)
“Panda Bear Meets The Grim Reaper” (2015)
“Crosswords EP” de Panda Bear (2015)
Portada per al disc “Automare” (2017)
Papiro & Yanik Soland (2019)
Sonic Boom i Papiro (2020)
Portada per a “All Things Being Equal” (2020)
Portada per a “Almost Nothing Is Nearly Enough” (2021)

‘Reset’ suposa la primera col·laboració de dues ments musicalment inquietes: Panda Bear (Noah Lennox), membre d’Animal Collective; i Peter Kember (antic membre de Spacemen 3 i productor de discos memorables com el “Congratulations” de MGMT o “7” de Beach House). Però, com demostren totes les portades d’aquest article, no és la primera vegada que el dissenyador Marco Papiro treballa amb els dos músics. Especialment rica ha estat la col·laboració amb Kember, amb qui Papiro diu que comparteix molts interessos estètics. “Al Peter li agrada molt el disseny i, sovint, ha estat el tema de les nostres converses. Sabem les nostres preferències i aprenem l’un de l’altre”. I d’aquest aprenentatge comú n’ha sortit ara aquesta altra col·laboració, una nova demostració del talent sinestèsic de Papiro.

FITXA

Música: Panda Bear & Sonic Boom
Any: 2022
Discogràfica: Domino
Portada: Marco Papiro